lørdag den 20. oktober 2012

Udfordring 2...

Der er flere ting, der rumsterer i hovedet efter at have set og hørt de forskellige foredrag i Web2TV.

Motivation er et af emnerne, der tages op! Motivation, som er ret afgørende for, at der overhovedet sker en læring! Knud Illeris taler om, at man skal tage udgangspunkt i noget, der vedrører kursisterne og deres liv - for har det betydning for deres liv... så er de motiverede. Han er lige ved at kaste pensummet ud... men kommer ind på, at man som underviser skal forsøge at vejlede eleverne/kursisterne der er motiverede fordi, de beskæftiger sig med noget, der er vedrørende - og så vejlede/guide dem i retning af det, de også skal lære...  Det ville også være lidt for letkøbt bare at smide "pensum" overbord, selv om det måske er tiltalende. Jeg vil svigte mine kursister, hvis jeg ikke også forbereder dem på den eksamen, der kommer fra centralt hold... og dermed må jeg omkring et vist pensum.
Dan Pinks indlæg er ret interessant, hvor han beskriver, hvordan forskellige ting motiverer - alt efter hvilken type opgave/arbejde, man har med at gøre. Han har skrevet en bog om emnet - som jeg rigtig godt kunne tænke mig at læse... når jeg får tid/tager mig tid!

En anden problemstilling, der bliver taget op på en meget humoristisk måde af Adam Bellows, er hvordan vi forholder os til bla. de sociale medier i undervisningen.
Jeg har en klasse, hvor alle har bærbare, og hvor de bliver brugt hver eneste time. Som lærere har vi sagt, at vi ikke vil have dem på Facebook i timerne... Jeg har set enkelte eksempler på, hvordan det kan inddrages i undervisningen  i f.eks. dansk... men jeg har svært ved at se, hvordan jeg med fordel kan bruge det i matematik... Det er jo ikke ligefrem matematikken, de diskuterer på FB - til gengæld er de heldigvis meget gode til at diskutere med sidemanden:-) Enkelte har også den opfattelse af, at de sagtens kan flere ting/være flere steder på en gang... Min oplevelse er dog, at det kniber med at være nærværende og deltagende i undervisningen - hvis man chatter med en veninde... Men bud på hvordan de sociale medier kan forbedre matematikundervisningen... de skal være meget velkomne!

3 kommentarer:

  1. 5 forslag herfra :)

    1)Lave et blogfællesskab med kursisterne, hvor de udgiver indlæg med deres løbende arbejde, får feedback fra lærere/kammerater og kan lade sig inspirere af hinanden (e-portfolio tanke)

    2) Soundcloud/youtube - eleverne bruger smartphones til at optage sig selv redegøre for og eksemplificere faglige matematiske begreber.

    3) Kursisterne laver lukkede facebookgrupper til at styre de enkelte gruppes matematikprojekt. Her samles ressourcer, fastsættes rammer og diskuteres ideer. Underviseren er med på sidelinien. Kommunikationen fastholdes igennem hele projektet og kan anvendes til efterfølgende reflektion og formativ evaluering.

    4) Skype bruges til videokonference med en faglig ekspert fra et andet land.

    5) Klassen ser f.eks. film om store matematikere og deres opdagelser. Twitter eller Todaysmeet bruges som "backchannel" hvor kursisterne stiller spørgsmål, kommenterer m.m. undervejs. Underviseren følger strømmen af indlæg, og kan stoppe op undervejs. Efterfølgende diskuteres oplægget/filmen med udgangspunkt i strømmen.

    SvarSlet
  2. Kære Bente.

    Jeg beskæftigede mig også med Illeris tanker, omkring motivation, i min blog.Jeg er helt enig med dig i, at vi ikke skal smide pensum væk. Jeg tror heller ikke, at det er det, som Illeris plæderer for. Jeg synes, at det er helt korrekt, når han taler om ulogisk pensumlogik. Hvad svarer du en elev, når vedkommende spørger: Hvorfor skal vi læse folkeviser? Jeg ved godt, at den sproglige udvikling støttes af læsningen af litterære værker og man udvilker sit ordforråd. Men kan den sproglige udvikling ikke understøttes ved at læse litteratur, som er vedkommende for den enkelte? Jeg føler, at man som lærer er bundet lidt op af et stramt pensum. Jeg er enig i, at man på nuværende tidspunkt vil gøre sine elever en bjørnetjeneste ved at afvige fra sit pensum. Men jeg synes godt man kan diskutere indholdet af dette pensum. Mit bud kunne være at tage udgsngspunkt i Klafkis epokale nøgleproblemer. På den måde arbejdes der med noget relevant for os alle, samtidig med at motivationen (forhåbentlig) forøges.

    SvarSlet
  3. Kære Bente.
    Som Ture skriver, kunne en blog være et godt redskab til refleksion over læring eller manglende samme. Jeg har netop introduceret kidblog på et hold lærerstuderende, og jeg er fuld af forventning til den næste måneds tid, hvor vi skal anvende den systematisk. Man kan jo veksle mellem at definere ret stramme opgaver og at give dem mulighed for at skrive frit. Mine skulle første gang reflektere over en øvelse de havde haft med ordklasser (definition og funktion) - eller de skulle skrive om deres sprogsyn.
    Mange valgte den ret bundne første opgave og gav udtryk for, at det var godt at reflektere over en øvelse, man lige havde gennemført.
    Hilsener Anna-Marie

    SvarSlet